Opettajan rooli kotikielen ylläpitokursseilla: opetustyö ja haasteet.

24.10.2021

Olen Judith Ansó, Turkulainen espanjan kotikielen opettaja. Vapaa-ajallani tutkin muun muassa kotikielen oppimista. 

Oheisessa artikkelissa esittelen viimeisen kahden vuoden tutkimustyömme tulokset, joka on julkaistu Journal of Multilingual and Multicultural Development -lehdessä. Tein sen yhdessä kahden kollegani kanssa: Minna Maijala ja Nelli Valkamo. 

Säännöllisen opetuksen lisäksi monissa maissa on yleensä vapaaehtoisia, opetuksen ulkopuolisia ylläpitokursseja maahanmuuttajalapsille tai lapsille, joilla on kotonaan jokin toinen kuin virallinen kieli. Tutkimuksemme tarkoituksena oli tutkia suomalaisissa kouluissa työskentelevien kotikielen opettajien vaikutusta kotikielen -oppimisprosessiin. Tietojen tilastollinen ja laadullinen analyysi osoitti, että kotikielen opettajat toimivat monikielisen identiteetin tukijana, toisin sanoen he osoittivat ymmärtävänsä oppilaidensa monikielisyyden ja olivat vakuuttuneita kotikielen myönteisistä vaikutuksista opiskelijoiden tulevaan elämään. Tutkimuksemme kertoi myös haasteista, joita opettajat kohtaavat luokkahuoneessa, ja heidän opetustyötänsä. 

Linkki artikkeliin: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/01434632.2021.1906692

Lue mitä mvkk:ssa tapahtuu

Oletko sinä oikea henkilö? 

Oletko sinä oikea henkilö? 

Monikulttuurinen varhaiskasvatus, koulu ja koti (Mvkk) ry:n työnä on vahvistaa eri kieli- ja kulttuuritaustaisten...

0 kommenttia

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *